Välkommen till Höganäs förskola !

Ett barn står i lekhuset på förskolegården

På Höganäs förskola har vi ca 122 barn uppdelade på 6 avdelningar. På Bullerbyn, Junibacken, Katthult samt Villa Villekulla vistas i dagsläget barn i åldrarna 1–4 år. För de äldre barnen har vi avdelningarna Mattisborgen samt Gullan. Mattisborgen vistas på vår övervåning i huset, medan Gullan är vår förskolebuss där barnen vistas i olika lärmiljöer i och runt om i Uppsala.

Förskolans miljöer

Förskolan har en stor förskolegård som är indelad i Stora Gården och Lilla Gården. Gården är varierande med grönska, träd, odlingslådor, kullar, rutschkanor, gungor, sandlådor och bjuder in barnen till utforskande och lek i olika sammanhang. Eftersom vi är en central förskola har vi även tillgång till mycket av vad Uppsala har att erbjuda.

Förskolans måltider

På Höganäs förskola lagar vår prisbelönte kock Pia all vår mat. Pia är lyhörd för barnens önskemål och gör våra måltider till en positiv och pedagogisk upplevelse. Pia gillar att experimentera och bakar ofta bröd med nya smaker.

Introduktion

Vi följer kommunens gemensamma plattform för introduktion. Det innebär att både barn och vårdnadshavare deltar aktivt i introduktionen. När ditt barn fått en plats på vår förskola kontaktar vi er för att gå igenom upplägget för introduktionen, allt för att anpassa den efter just ert barn. Räkna med att introduktionen tar ca två veckor.

Förskolans styrdokument

Alla förskolor i Sverige styrs i huvudsak av två dokument, skollagen och förskolans läroplan. Skollagen reglerar bland annat vilka rättigheter och skyldigheter barn och deras vårdnadshavare har. Läroplanen beskriver förskolans värdegrund, vad barnen ska få möta under sin tid i förskolan och vilket ansvar rektorn och förskollärarna har.

Två andra viktiga styrdokument som vi förhåller oss till är Barnkonventionen som blev lag i Sverige den 1 januari 2020, samt vår egen Plan mot Diskriminering och Kränkande behandling (PDK) som stödjer oss i att aktivt arbeta främjande för allas välmående.