Verksamhet & pedagogik

 Vår barnsyn

  • Vi ser ett kompetent barn med drivkraft att utforska omvärlden och skapa sin egen kunskap
  • Varje barn är unikt
  • Barn är inte på ett visst sätt, barn blir i relationer med andra barn och vuxna, miljö och material
  • Vi har en stark tilltro till att alla barn KAN
Vår kunskapssyn
Barn lär sig:
  • när de är trygga
  • hela tiden och med alla sinnen
  • genom språk och kommunikation
  • i lek och i samspel med andra barn, vuxna och miljön
  • genom utmaningar och problemlösning
  • genom att iaktta, uppleva, utforska och reflektera
Vår pedagogroll
Vi vill ge alla barn förutsättningar att utvecklas och lära genom att:
  • visa vår tilltro till att alla barn kan, ställa positiva förväntningar och uppmuntra och stötta varje barn att använda hela sin förmåga
  • utforma en verksamhet som utgår från barnens tankar, erfarenhetsvärld och intressen
  • erbjuda en miljö som lockar till nyfikenhet, utforskande och samspel
  • vara medforskande pedagoger som samtalar och reflekterar tillsammans med barnen
  • kontinuerligt reflektera över barnens lärprocesser och hur vi kan möta och utmana barnen i deras lärande
  • ge barnen delaktighet och inflytande i verksamhetens innehåll
Uppdaterad: